Open Loonbeleid (OpLo): Prototyping
Het idee van het open loonbeleid is er! Now let’s get cooking! Of beter gezegd, we zouden er graag invliegen, maar dat kunnen we pas als we een recept hebben. En aangezien we de recepten die we niet leuk vonden al hebben weggegooid, hebben we op dit moment niets meer dan onze bare requirements.
Om deze verder te verfijnen is prototyping een beproefde techniek! Wat krijg je als je deze opdracht aan een bende ontwikkelaars overlaat met ongeveer 8 uur te doden? Lots of prototypes, baby!
Requirement Gathering
In de context van requirement mining kunnen prototypes een waardevolle rol spelen bij het extracten, verduidelijken en valideren van requirements voor een softwaresysteem.
Om te beginnen richten we ons eerst op het bouwen van low-fidelity en nadien high-fidelity prototypes.
Prototyping
Een low-fidelity prototype is een vereenvoudigde en ruwe representatie van een product- of ontwerp idee, in ons geval zouden deze bijvoorbeeld op papier kunnen worden uitgewerkt, maar er zijn zeker ook goede wireframe tools op de markt die gebruikt kunnen worden.
Low-fidelity prototyping is zeker niet uniek aan de digitale wereld. Ook bijvoorbeeld bij keramiek worden er eerst schetsen en prototypes gemaakt, alvorens hele concepten uitgewerkt worden.
(Foto: Schets gedeeld met permissie van artiest)
Een high-fidelity prototype is een gedetailleerde en realistische representatie van een ontwerpconcept of gebruikersinterface, we zouden html en css / material design gebruiken.
Met dit in gedachten hebben we onze vrolijke ontwikkelaars verdeeld in 2 groepen om apart te kunnen itereren en na vaste intervals de resultaten met mekaar te vergelijken. Op deze manier ontstonden er nog steeds interne discussies, maar dan wel in kleinere groepsgrootte zodat iedereen gehoord kon worden en beperkten we de te vroege consolidatie van ideeën.
Dit concludeerde onze eerste techday, pasta werd tegen de muur gegooid en enkel wat bleef plakken, zou worden meegenomen naar de volgende stap.
(Foto: prototyping Workshop One16 Techday)
Wireframing
Het resultaat van de dag waren 2 uitgewerkte high fidelity prototypes.
Met vereisten/user stories in de hand gingen we aan de slag met de finale wireframes van onze fase 1 login flow, overzichts-, detail- en vergelijkingspagina's.
(Foto: High fidelity prototype van de 2 teams)
Een interessant aspect van het prototypingproces is de diversiteit in aanpak, zoals bijvoorbeeld het vergelijken van loonpakketten, dat sterk verschilde tussen de twee oplossingen. Na uitgebreide discussies hebben we uiteindelijk het volgende wireframe ontwikkeld.
Met deze waren we klaar met het voorbereiden van de UI-kant van de zaken, maar de backend-architectuur had nog steeds een beetje liefde nodig. En wat geef je aan degenen van wie je houdt? Natuurlijk wat C4..., maar dat is voor onze volgende blogpost!